Kavel reserveren

Veelgestelde vragen

If you can read this, you have to activate javascript for your browser. This extension was brought to you by TYPO3-Macher, die TYPO3-Agentur.
Werkt de Kavelkaart ‘realtime’?

Vanaf 30 oktober wordt de Kavelkaart binnen 15 minuten ververst. Dit betekent dat op het moment dat iemand een kavel reserveert, dat binnen 15 minuten zichtbaar zal zijn. Meer over de snelle verversing van de Kavelkaart

Als je een kavel gaat reserveren, log je in met je DigiD. Mocht de kavel niet beschikbaar zijn, dan krijg je direct een van de volgende meldingen:
- iemand anders heeft deze kavel al eerder gereserveerd;
- iemand is op dit moment bezig om deze kavel te reserveren. Kijk dan op een later moment of deze kavel nog beschikbaar is.

Ik wil weten of er een kavel terugkomt. Wanneer moet ik kijken op de Kavelkaart?

De Kavelkaart wordt binnen 15 minuten ververst. Er is niet meer één moment (voorheen na middernacht) waarop teruggekomen kavels online komen te staan. Teruggekomen kavels zullen tijdens kantooruren en op donderdagavond tot 20:00 uur (vrije-inloopavond in de Kavelwinkel) weer beschikbaar komen op de Kavelkaart. 

Zo werkt digitaal een kavel reserveren in het kort
  • Klik op de Kavelkaart op de kavel van je keuze. Klik daarna op de knop ‘Reserveren’.
  • Je Je logt in via DigiD, zodat we weten wie je bent.
  • Je vult ontbrekende persoonsgegevens aan. Als je met z’n tweeën een kavel wilt kopen, vul je ook de gegevens van je partner in. Omdat de partner niet tegelijkertijd met DigiD kan inloggen, maar wel mede moet ondertekenen, vult hij/zij binnen een week na reserveren het medeondertekeningsformulier in. Daar word je op gewezen in het formulier.
  • Je leest de tekst van de reserveringsovereenkomst zorgvuldig door.
  • Je gaat akkoord met de voorwaarden en klikt op de knop ‘Verzenden’; daarmee heb je de reserveringsovereenkomst digitaal ondertekend.
  • Je hebt daarna de mogelijkheid om de reserveringsovereenkomst te printen. Per mail krijg je een automatische ontvangstbevestiging.
  • De gegevens van de Kavelkaart worden binnen 15 minuten ververst. Je kunt zien dat de kavel van rood (te koop) naar geel (gereserveerd) kleurt.
  • Je reservering is nu binnengekomen bij de Kavelwinkel. Je ontvangt een bevestiging per mail van een zelfbouwadviseur.
  • Zodra het medeondertekeningsformulier binnen is, ondertekent de gemeente Almere de reserveringsovereenkomst. Dan is de overeenkomst rechtsgeldig.
  • Via de post ontvang je na maximaal 10 werkdagen een door de gemeente ondertekend exemplaar van de reserveringsovereenkomst.  
Hoe werkt het reserveren bij kavels die nieuw in verkoop komen?

Kavels die nieuw in verkoop komen kunnen alleen gereserveerd worden door middel van een lotingsprocedure. Je kunt hieraan deelnemen door je in te schrijven via het inschrijfformulier voor de loting die op dat moment beschikbaar is op de pagina van de nieuwe kavels. Wanneer het niet lukt om de kavel van je wensen te reserveren tijdens de loting, adviseren wij je om de Kavelkaart goed in de gaten te houden. Er komen regelmatig weer kavels terug in verkoop, die dan via de Kavelkaart en je DigiD digitaal zijn te reserveren.  

Hoe weet ik wanneer een gereserveerde kavel weer beschikbaar komt?

Door de Kavelkaart goed in de gaten te houden weet je welke kavels er beschikbaar zijn. De Kavelkaart is actueel, wijzigingen zijn binnen 15 minuten zichtbaar. De Kavelwinkel geeft geen informatie over hoe lang kavels gereserveerd zijn en wanneer er een kavel terugkomt.

Zijn er kosten verbonden aan het reserveren van een kavel?

Ja. Je reserveert een kavel voor de periode van maximaal een jaar. Na 2,5 maand ontvang je per mail een factuur voor de reserveringsvergoeding, die 2,5% van de koopsom bedraagt. De factuur dient binnen 3 maanden na aanvang van de reserveringsovereenkomst te zijn betaald, ander vervalt je reservering. Dit bedrag wordt bij sluiting van de koopovereenkomst verrekend met de koopsom van de kavel bij notarieel transport.
Als je binnen 2 jaar een kavel teruggeeft en een nieuwe kavelreservering doet, geldt een administratieve vergoeding van € 250 ex. btw per volgende inschrijving. Dit geldt met terugwerkende kracht: dus ook als je bijvoorbeeld in 2016 een kavel hebt teruggegeven, betaal je de administratiekosten bij een nieuwe reservering.

Is er een belangstellendenlijst / reservelijst voor kavels?

Nee, we hanteren geen reservelijst en geen belangstellendenlijst.

Het is gelukt om een kavel te reserveren. En nu?

Tijd om aan de slag te gaan! Begin met de basisinformatie in de rubriek 'Downloads'. En neem het kavelpaspoort en de kavelspecifieke documenten door. Je kunt ze inzien via je persoonlijke pagina op MijnAlmere (zodra je reservering is verwerkt door de adviseurs van de Kavelwinkel) en je vindt ze op de Kavelkaart bij de betreffende kavel; klik op 'kavelspecifieke documenten'. Je gebruikt de eerste maanden om je goed voor te bereiden op de eventuele koop van de grond en het zelfbouwproces: bijvoorbeeld het inwinnen van financieel advies, advies over de eventuele verkoop van je huidige woning en het voeren van oriënterende gesprekken met een architect, bouwbedrijf en/of bouwbegeleider (zie Met wie wil ik bouwen?).

Wat kun je van ons verwachten? Je ontvangt binnen 10 werkdagen een door de gemeente getekend exemplaar van de  reserveringsovereenkomst per post. In MijnAlmere kun je wel de status van je kavel zien. Direct na je reservering staat de status op ‘ontvangen’. Zodra we je reservering verwerken verandert de status naar ‘onbetaald gereserveerd’. We houden je via mails op de hoogte over wanneer je vervolgstappen moet nemen. 

Heb je meer hulp nodig? Maak een afspraak of kom langs op een van de vrije inloopmomenten (maandag- en dinsdagmiddag, donderdagavond).

Hoe werkt 'MijnAlmere'?

Als je een reservering hebt gedaan, kun via MijnAlmere zien dat je een kavel hebt gereserveerd, wat de status van je kavelreservering is en je kunt hier alle relevante documenten bekijken.
1. Ga naar https://mijn.almere.nl
2. Log in met je DigiD
3. Klik op de link ‘Mijn zaken’ in de groene balk bovenin
4. Klik op de zaak ‘Kavelverkoop particulier opdrachtgeverschap'
5. Klik op de knop ‘Statushistorie’. Je ziet dat de status van je kavelreservering op ‘Nieuw’ staat.
6. De status van de kavelreservering verandert van ‘Nieuw’ naar ‘Kosteloos gereserveerd’ zodra een adviseur van de Kavelwinkel je reservering heeft verwerkt (in de regel dezelfde of de volgende werkdag). 
7. Als alles is verwerkt, zie je via de knop ‘Documenten’ alle documenten die bij de kavel horen. Het kan een paar seconden duren voor de documenten worden getoond. Klik op een document om het te bekijken en/of op te slaan. Relevante informatie kan ook op een later moment door medewerkers van de gemeente worden toegevoegd.

Ik heb geen ontvangstbevestiging gekregen?

Je digitale reservering wordt pas verwerkt als je akkoord bent gegaan met de voorwaarden (via een vinkje) en je op de knop 'Verzenden' hebt geklikt. Check eerst of de mail niet in de spambox is terechtgekomen. Een andere mogelijkheid is dat je een fout hebt gemaakt bij het invullen van je mailadres. Neem in elk geval contact op met de Kavelwinkel. 

Ik weet mijn DigiD niet meer, wat nu?

Je kunt geen kavel reserveren zonder DigiD; vraag snel een nieuwe aan via de website van DigiD. Dit kan enkele dagen duren. 

Waarom moet mijn partner een medeondertekeningsformulier invullen?

Het is op dit moment nog niet mogelijk om met twee personen tegelijk via DigiD in te loggen. Daarom logt een van de partners in met DigiD, vult de eigen gegevens aan, vult de gegevens van de andere partner in en rondt de reserveringsovereenkomst af. Deze is pas geldig als het medeondertekeningsformulier door de andere partner is ingevuld en binnen een week ingeleverd bij de gemeente. Dat kan via:
- e-mail: scan het ingevulde formulier in of maak een foto en stuur het naar reserveringen@almere.nl;
- post: Gemeente Almere, t.a.v. de Kavelwinkel, Postbus 200, 1300 AE Almere;
- persoonlijk in de Kavelwinkel tijdens een van de inloopmomenten (maandag- en dinsdagmiddag of donderdagavond).

Zonder dit formulier zal de gemeente Almere de reserveringsovereenkomst niet tekenen en komt de kavelreservering te vervallen.

Hoe kan ik een reservering op een kavel annuleren?

Mocht je onverhoopt niet verder willen met een kavel , dan kun je het formulier 'Kavel annuleren' invullen en toesturen. Je hebt het formulier gemaild gekregen of je kunt het downloaden via je persoonlijke pagina in MijnAlmere. Vul het formulier in en zorg dat het bij de Kavelwinkel terechtkomt:
- e-mail: scan het ingevulde formulier in of maak een foto en stuur het naar reserveringen@almere.nl;
- post: Gemeente Almere, t.a.v. de Kavelwinkel, Postbus 200, 1300 AE Almere;
- persoonlijk in de Kavelwinkel tijdens een van de inloopmomenten (maandag- en dinsdagmiddag of donderdagavond).

Er zijn geen kosten aan verbonden als je de reserveringsvergoeding nog niet hebt betaald of als je de kavel teruggeeft voordat de eerste drie maanden zijn verstreken. Als je de kavel annuleert op een later moment, wordt de reserveringsvergoeding niet terugbetaald.

Mag ik meer dan één kavel reserveren?

Nee. Het is niet mogelijk om 2 reserveringen op 1 naam te doen. Je krijgt een foutmelding.

Wanneer is de reservering van een kavel rechtsgeldig?

Pas als je alle stappen hebt doorlopen en op de knop ‘Verzenden’ hebt geklikt, heb je de reserveringsovereenkomst digitaal ondertekend. De gegevens van de Kavelkaart worden ’s nachts verwerkt; pas daarna wordt je kavel ook gereserveerd (geel) getoond op de Kavelkaart. Als de gemeente de door jou verzonden reserveringsovereenkomst heeft ondertekend, is de reserveringsovereenkomst rechtsgeldig. Per post ontvang je hiervan een exemplaar (binnen 10 werkdagen).

Kan ik een kavel zakelijk digitaal reserveren?

Nee. Het is alleen mogelijk om via DigiD (persoonlijk) te reserveren; niet via E-herkenning (DigiD voor bedrijven). Neem contact op met de Kavelwinkel voor een afspraak.

Ik wil 2 kavels samenvoegen. Hoe doe ik dat?

Je kunt digitaal maar één kavel reserveren. Als je twee kavels wilt samenvoegen, neem dan contact op met de Kavelwinkel. Als samenvoegen mogelijk en toegestaan is, maak je een afspraak in de Kavelwinkel om een reserveringsovereenkomst te tekenen. Aan het samenvoegen zijn kosten verbonden, zie hiervoor het Verwijzingsblad tarieven zelfbouw 2018 in de rubriek ‘Downloads’.

Hoe reserveer ik een kavel voor een tweekapper?

Je kunt digitaal maar één kavel reserveren. Als je twee kavels wilt samenvoegen voor een twee-onder-een-kapwoning, neem dan contact op met de Kavelwinkel. Als samenvoegen mogelijk en toegestaan is, maak je met de andere partij een afspraak in de Kavelwinkel om gezamenlijk (beide partijen) een reserveringsovereenkomst te tekenen. 

Wanneer ontvang ik een factuur?

Na 2,5 maand ontvang je per mail de factuur voor de reserveringsvergoeding, die 2,5% van de koopsom bedraagt. De factuur dient binnen 3 maanden na aanvang van de reserveringsovereenkomst te zijn betaald, ander vervalt je reservering. Dit bedrag wordt bij sluiting van de koopovereenkomst verrekend met de koopsom van de kavel bij notarieel transport.

Ik wil mijn kavel ruilen, hoe doe ik dat?

Je kunt slechts 1 kavelreservering hebben. Als je en andere kavel wilt, zul je eerst de gereserveerde kavel moeten laten vervallen door het formulier kavel annuleren in te vullen. Je vind het formulier in MijnAlmere. Pas als dit administratief is verwerkt, kun je een andere kavel reserveren. Let op! De kans is groot dat de kavel die je graag wilt, al gereserveerd is door iemand anders voordat je vorige reservering is verwerkt. 

Kosten
Als je binnen 3 maanden na aanvang van je reservering wisselt van kavel wordt binnen een tijdsbestek van 2 jaar per volgende reservering een administratieve vergoeding van € 250 ex. btw in rekening gebracht. Als de reserveringsvergoeding al betaald is, kost het ruilen van een kavel € 1.500 ex. btw en zal de gedane aanbetaling verrekend worden met de nieuwe aanbetaling. In beide gevallen blijven de termijnen gehandhaafd die gelden bij aanvang van de eerste reservering.

Mag ik op meerdere kavels inschrijven?

Je mag in principe op 1 kavel een reservering nemen. In sommige gebieden is het mogelijk om twee kavels samen te voegen voor één woning. Je kunt in dat geval een reservering nemen op twee kavels. Dit moeten dan uiteraard naast elkaar gelegen kavels zijn. Het is niet mogelijk om digitaal 2 kavels te reserveren; neem contact op met de Kavelwinkel.