Kavel reserveren

Veelgestelde vragen

If you can read this, you have to activate javascript for your browser. This extension was brought to you by TYPO3-Macher, die TYPO3-Agentur.
Zo werkt digitaal een kavel reserveren in het kort
  • Klik op de Kavelkaart op de kavel van je keuze. Klik daarna op de knop ‘Reserveren’.
  • Je Je logt in via DigiD, zodat we weten wie je bent.
  • Je vult ontbrekende persoonsgegevens aan. Als je met z’n tweeën een kavel wilt kopen, vul je ook de gegevens van je partner in. Omdat de partner niet tegelijkertijd met DigiD kan inloggen, maar wel mede moet ondertekenen, vult hij/zij binnen een week na reserveren het medeondertekeningsformulier in. Daar word je op gewezen in het formulier.
  • Je leest de tekst van de reserveringsovereenkomst zorgvuldig door.
  • Je gaat akkoord met de voorwaarden en klikt op de knop ‘Verzenden’; daarmee is de reservering een feit.
  • Je hebt daarna de mogelijkheid om de reserveringsovereenkomst te printen. Per mail krijg je een ontvangstbevestiging.
  • De gegevens van de Kavelkaart worden ’s nacht verwerkt; het duurt tot de volgende ochtend voordat de kavel ook als gereserveerd wordt getoond op de Kavelkaart.
  • Zodra het medeondertekeningsformulier binnen is, ondertekent de gemeente Almere de reserveringsovereenkomst. Je ontvangt daarna een getekend exemplaar per post.
Zijn er kosten verbonden aan het reserveren van een kavel?

Je kunt een kavel kosteloos reserveren en teruggeven binnen een periode van 3 maanden. Na 3 maanden gaat de reservering automatisch over in een betaalde reservering. Hiervoor ontvang je na 2,5 maand een factuur, je betaalt dan 2,5% van de koopprijs. Als de factuur niet betaald wordt, ontbindt de gemeente de reservering en komt de kavel weer te koop op de Kavelkaart.
Vanaf 1 juli 2017 geldt: als je binnen 2 jaar een kavel teruggeeft en nieuwe kavelreservering doet, geldt een administratieve vergoeding van € 250 ex. btw per volgende inschrijving. Dit geldt met terugwerkende kracht: dus ook als je bijvoorbeeld in 2016 een kavel hebt teruggegeven, betaal je de administratiekosten bij een nieuwe reservering.

Het is gelukt om een kavel te reserveren. En nu?

Tijd om aan de slag te gaan! Begin met de basisinformatie in de rubriek 'Downloads'. En neem het kavelpaspoort en de kavelspecifieke documenten door. Je kunt ze inzien via je persoonlijke pagina op MijnAlmere (zodra je reservering is verwerkt door de adviseurs van de Kavelwinkel) en je vindt ze op de Kavelkaart bij de betreffende kavel; klik op 'kavelspecifieke documenten'. Je gebruikt deze tijd om je goed voor te bereiden op de eventuele koop van de grond en het zelfbouwproces: bijvoorbeeld het inwinnen van financieel advies, advies over de eventuele verkoop van je huidige woning en het voeren van oriënterende gesprekken met een architect, bouwbedrijf en/of bouwbegeleider (zie Met wie wil ik bouwen?).

Wat kun je van ons verwachten? Je ontvangt binnen 10 werkdagen een door de gemeente getekend exemplaar van de  reserveringsovereenkomst per post. In MijnAlmere kun je wel de status van je kavel zien. Direct na je reservering staat de status op ‘ontvangen’. Zodra we je reservering verwerken verandert de status naar ‘onbetaald gereserveerd’. We houden je via mails op de hoogte over wanneer je vervolgstappen moet nemen. 

Heb je meer hulp nodig? Maak een afspraak of kom langs op een van de vrije inloopmomenten (maandag- en dinsdagmiddag, donderdagavond).

Hoe werkt 'MijnAlmere'?

Als je een reservering hebt gedaan, kun via MijnAlmere zien dat je een kavel hebt gereserveerd, wat de status van je kavelreservering is en je kunt hier alle relevante documenten bekijken.
1. Ga naar https://mijn.almere.nl
2. Log in met je DigiD
3. Klik op de link ‘Mijn zaken’ in de groene balk bovenin
4. Klik op de zaak ‘Kavelverkoop particulier opdrachtgeverschap'
5. Klik op de knop ‘Statushistorie’. Je ziet dat de status van je kavelreservering op ‘Nieuw’ staat.
6. De status van de kavelreservering verandert van ‘Nieuw’ naar ‘Kosteloos gereserveerd’ zodra een adviseur van de Kavelwinkel je reservering heeft verwerkt (in de regel dezelfde of de volgende werkdag). 
7. Als alles is verwerkt, zie je via de knop ‘Documenten’ alle documenten die bij de kavel horen. Het kan een paar seconden duren voor de documenten worden getoond. Klik op een document om het te bekijken en/of op te slaan. Relevante informatie kan ook op een later moment door medewerkers van de gemeente worden toegevoegd.

Ik heb geen ontvangstbevestiging gekregen?

Een reservering is pas gedaan als je akkoord bent gegaan met de voorwaarden (via een vinkje) en je op de knop 'Verzenden' hebt geklikt. Check eerst of de mail niet in de spambox is terechtgekomen. Een andere mogelijkheid is dat je een fout hebt gemaakt bij het invullen van je mailadres. Neem in elk geval contact op met de Kavelwinkel. 

Ik weet mijn DigiD niet meer, wat nu?

Je kunt geen kavel reserveren zonder DigiD; vraag snel een nieuwe aan via de website van DigiD. Dit kan enkele dagen duren. 

Ik kan niet op tijd een tekenafspraak inplannen voor een betaalde reserveringsovereenkomst. Wat nu?

Je kiest de eerstvolgende mogelijkheid in de agenda die wel beschikbaar is. Vermeld in het opmerkingsveld dat er geen mogelijkheid in de agenda was voor een datum binnen de officiële termijn. Let op: de totale reserveringstermijn blijft 12 maanden.

Waarom moet mijn partner een medeondertekeningsformulier invullen?

Het is op dit moment nog niet mogelijk om met twee personen tegelijk via DigiD in te loggen. Daarom logt een van de partners in met DigiD, vult de eigen gegevens aan, vult de gegevens van de andere partner in en rondt de reserveringsovereenkomst af. Deze is pas geldig als het medeondertekeningsformulier door de andere partner is ingevuld en binnen een week ingeleverd bij de gemeente. Dat kan via:
- e-mail: scan het ingevulde formulier in of maak een foto en stuur het naar reserveringen@almere.nl;
- post: Gemeente Almere, t.a.v. de Kavelwinkel, Postbus 200, 1300 AE Almere;
- persoonlijk in de Kavelwinkel tijdens een van de inloopmomenten (maandag- en dinsdagmiddag of donderdagavond).

Zonder dit formulier zal de gemeente Almere de reserveringsovereenkomst niet tekenen en komt de kavelreservering te vervallen.

Hoe kan ik een reservering op een kavel annuleren?

Mocht je onverhoopt niet verder willen met een kavel (zowel in de onbetaalde als betaalde periode), dan kun je het formulier 'Kavel annuleren' invullen en toesturen. Je hebt het formulier toegestuurd gekregen of je kunt het downloaden via je persoonlijke pagina in MijnAlmere. Vul het formulier in en zorg dat het bij de Kavelwinkel terechtkomt:
- e-mail: scan het ingevulde formulier in of maak een foto en stuur het naar reserveringen@almere.nl;
- post: Gemeente Almere, t.a.v. de Kavelwinkel, Postbus 200, 1300 AE Almere;
- persoonlijk in de Kavelwinkel tijdens een van de inloopmomenten (maandag- en dinsdagmiddag of donderdagavond).

De Kavelkaart toont reserveringen niet ‘realtime’?

De update van de Kavelkaart vindt ’s nachts plaats, dan zal de status van de kavel pas zichtbaar veranderen (van te koop - rood - naar gereserveerd - geel). Als je een kavel gaat reserveren, log je in met je DigiD. Mocht de kavel niet beschikbaar zijn, dan krijg je wel direct een van de volgende meldingen:
- iemand anders heeft deze kavel al eerder gereserveerd;
- iemand is op dit moment bezig om deze kavel te reserveren. Kijk op een later moment of deze kavel nog beschikbaar is.

Mag ik meer dan één kavel reserveren?

Nee. Het is niet mogelijk om 2 reserveringen op 1 naam te doen. Je krijgt een foutmelding.

Wanneer is de reservering van een kavel echt gedaan?

Pas als je alle stappen hebt doorlopen en op de knop ‘Verzenden’ hebt geklikt, heb je de reserveringsovereenkomst digitaal ondertekend. De gegevens van de Kavelkaart worden ’s nachts verwerkt; pas daarna wordt je kavel ook gereserveerd (geel) getoond op de Kavelkaart. Als de gemeente de door jou verzonden reserveringsovereenkomst heeft ondertekend, is de reserveringsovereenkomst tot stand gekomen. Per post ontvang je hiervan een exemplaar (binnen 10 werkdagen).

Kan ik een kavel zakelijk digitaal reserveren?

Nee. Het is alleen mogelijk om via DigiD (persoonlijk) te reserveren; niet via E-herkenning (DigiD voor bedrijven). Neem contact op met de Kavelwinkel voor een afspraak.

Ik wil 2 kavels samenvoegen. Hoe doe ik dat?

Je kunt digitaal maar één kavel reserveren. Als je twee kavels wilt samenvoegen, neem dan contact op met de Kavelwinkel. Als samenvoegen mogelijk en toegestaan is, maak je een afspraak in de Kavelwinkel om een reserveringsovereenkomst te tekenen. 

Hoe reserveer ik een kavel voor een tweekapper?

Je kunt digitaal maar één kavel reserveren. Als je twee kavels wilt samenvoegen voor een twee-onder-een-kapwoning, neem dan contact op met de Kavelwinkel. Als samenvoegen mogelijk en toegestaan is, maak je met de andere partij een afspraak in de Kavelwinkel om gezamenlijk (beide partijen) een reserveringsovereenkomst te tekenen. 

Wanneer ontvang ik een factuur?

Je ontvangt de factuur voor de betaalde reservering 2,5 maand na de start van de reservering. Wanneer je de reservering wil voortzetten in een betaalde reservering dient de factuur te zijn voldaan op de datum dat de onbetaalde reservering verloopt. Een betaalde reservering duurt maximaal 9 maanden en start direct na de eerste 3 maanden vanaf start reservering. De reserveringsvergoeding bedraagt 2,5% van de grondprijs. 

Moet ik nog langskomen om een reserveringsovereenkomst te ondertekenen?

Alleen als je je kavel vóór 1 april 2017 hebt gereserveerd. Je hebt dan alleen een reserveringsformulier getekend voor de kosteloze periode van 3 maanden. Je dient voor het einde van de kosteloze reserveringsperiode zelf een afspraak ‘Betaalde reserveringsovereenkomst ondertekenen’ te maken.
Als je je kavel na 1 april 2017 digitaal hebt gereserveerd, hoef je pas langs te komen als je de koopovereenkomst gaat tekenen. Je hebt de nieuwe reserveringsovereenkomst ondertekend voor de periode van een jaar. Daarin zijn de onbetaalde en betaalde reservering ineen geschoven. 

Waarom kun je nu alleen digitaal een kavel reserveren?

Een digitale reservering zorgt voor gebruiksgemak. Je kunt nu 24 uur per dag een reservering op een kavel nemen, zonder dat je hiervoor fysiek twee keer hoeft langs te komen om documenten te ondertekenen. (Voorheen was er een aparte overeenkomst voor een onbetaalde reservering en een andere voor de betaalde reservering. Nu zijn deze overeenkomsten samengevoegd.) Heb je hulp nodig? Neem contact op met de Kavelwinkel

Ik wil een kavel ruilen, hoe doe ik dat?

Je kunt slechts 1 kavelreservering hebben. Als je en andere kavel wilt, zul je eerst de gereserveerde kavel moeten laten vervallen door het formulier kavel annuleren in te vullen. Je vind het formulier in MijnAlmere. Pas als dit administratief is verwerkt, kun je een andere kavel reserveren. Let op! De kans is groot dat de kavel die je graag wilt, al weg is voordat je vorige reservering is verwerkt. 

Kosten
Wil je binnen 2 jaar een andere kavel reserveren, dan geldt een administratieve vergoeding van € 250 ex. btw per volgende inschrijving.
In de betaalde reserveringsperiode (3 tot 12 maanden) kost het ruilen van een kavel € 1.500 ex. btw. 

Ik wil een kavel teruggeven, hoe doe ik dat?

In de kosteloze periode (eerste 3 maanden) kun je een kavel kosteloos teruggeven door het formulier kavel annuleren in te vullen. Je vind het formulier in je persoonlijke omgeving in MijnAlmere. In de betaalde periode doe je hetzelfde. De reserveringsvergoeding van 2,5% van de kavelprijs krijg je niet terug.

Gelden de nieuwe reserverings- en koopovereenkomst ook voor mij?

Als je voor 1 april 2017 een kavel hebt gereserveerd, gelden de ‘oude’ reserveringsovereenkomst en koopovereenkomst, zoals je die hebt meegekregen bij het reserveringsgesprek.
Als je na 1 april 2017 een kavel reserveert krijg je de overeenkomsten nieuwe stijl.

Hoe kan ik mij inschrijven voor een kavel?

Je kunt een kavel zelf 24 uur per dag digitaal reserveren voor de periode van een jaar. De eerste 3 maanden zijn kosteloos, na 2,5 maand ontvang je een factuur. Na betaling gaat de reservering automatisch over in een betaalde reservering. Reserveren werkt zo: ga naar de Kavelkaart en klik op de kavel van je keuze. Via de 'reserveerknop' en je DigiD-inlog kun je het E-formulier met de reserveringsovereenkomst doorlopen. Door akkoord te gaan met de voorwaarden en op 'Verzenden' te klikken, is de reservering een feit. Je kunt alle gegevens van de reserveringsovereenkomst printen en ontvangt een bevestiging per mail. Alle relevante informatie over de kavel en het zelfbouwproces worden voor je klaargezet op je persoonlijke pagina in MijnAlmere. Na 10 werkdagen ontvang je de ook door de gemeente Almere getekende reserveringsovereenkomst per post.

Wat is de procedure bij een betaalde reservering?

Je sluit een reserveringsovereenkomst af voor de periode van een jaar. De eerste 3 maanden zijn kosteloos. Binnen deze periode beslis je of je de reservering wilt voortzetten. Na 2,5 maand ontvang je de factuur voor de betaalde reservering, die je voor het verstrijken van de kosteloze periode betaalt. De kosten hiervan bedragen 2,5% van de grondprijs. Bij niet tijdig betalen vervalt je reservering. Dit bedrag wordt als je de kavel koopt verrekend met de koopsom van de grond. De betaalde reservering duurt maximaal 9 maanden, na een jaar moet de koopovereenkomst zijn getekend.

Mag ik op meerdere kavels inschrijven?

Je mag in principe op 1 kavel een reservering nemen. In sommige gebieden is het mogelijk om twee kavels samen te voegen voor één woning. Je kunt in dat geval een reservering nemen op twee kavels. Dit moeten dan uiteraard naast elkaar gelegen kavels zijn. Het is niet mogelijk om digitaal 2 kavels te reserveren; neem contact op met de Kavelwinkel.    

Ik wil mijn reservering op een kavel ruilen voor een andere (beschikbare) kavel. Hoe kan ik dit doen?

Het is niet mogelijk om digitaal 2 kavels te reserveren. Neem contact op met de Kavelwinkel als je van een kavel wenst te ruilen (indien beschikbaar).